-
Title-texten – den viktigaste texten på sidan?
•
Jag vet inte hur ofta jag har förklarat betydelsen av att använda bra title-texter på en sajt. Denna lilla text, som visas högst upp i browser-fönstret, används fortfarande helt fel på väldigt många webbplatser. Och den som misslyckas med att ha bra title-texter, misslyckas nästan helt säkert med att få besökare från sökmotorerna. Koden…
-
Word of mouth
•
Word of mouth-kommunikation är självklart ett område som är mycket intressant att följa. Fenomenet i sig har alltid funnits men framför allt har utvecklingen av webben, med etablerade bloggare som opinionsbildare, forum etc, ju gjort att informell varumärkespåverkan har ökat rejält. Fredrik på Bisonblogg refererade i förra veckan till Ben McConnell och Jackie Huba…
-
Googles senaste PageRank-uppdatering
•
I veckan har Google för första gången på väldigt länge uppdaterat det synliga PageRank-värdet. Det var väldigt länge sedan sist, och under tiden har Google passat på att göra om en hel del av den bakomliggande infrastrukturen för hur sökresultaten visas vid sökningar. Denna nya infrastruktur går under namnet Big Daddy och visas nu…
-
Hur får man folk att länka till ens webbplats?
•
Alla vet att det är fullständigt nödvändigt med bra inkommande länkar till en sajt för att den ska placera sig högt i sökmotorerna idag. Bäst är dessutom riktiga länkar, från sidor och sajter som handlar om ungfär samma saker som ens egen sajt. Frågan är bara hur man åstadkommer dessa naturliga inkommande länkar, utan…
-
Det viktiga länkarbetet
•
Hur många andra sajter länkar till din? Och hur länkar de egentligen? Först och främst gäller det att se till att sajten är byggd på ett sätt som gör att sökmotorerna trivs på den. Men när det arbetet är klart, återstår fortfarande ett långsiktigt och minst lika viktigt arbete, som handlar om att se…
-
POD-casting
•
SR presenterade i veckan ett förslag som ska dras i styrelsen, som innebär att de kommer satsa ytterligare på webbaserade sändningar som t ex poddradio. Det är ju bra men varför är det bara media som förstår vidden av distribuerade sändningar? Det är dags för företag även utanför traditionell media att se möjligheterna att…
-
Google visar javascript-genererat innehåll
•
Plötsligen har Google börjat visa innehåll som genereras via javascript i sina listningar. Detta är spännande och väldigt intressant eftersom det helt plötsligt rycker undan mattan för de sajter som har försökt lura Google genom att visa en typ av innhåll för sökmotorerna och ett annat för vanliga användare vars webbläsare har javascript påslaget.…