• Skapa ditt eget Google-sök

    För några år sedan så var det populärt att skapa ”egna Google-sök” i form av tama versioner av Google som bara sökte på ett antal utvalda sajter. Jag hade en på min privata sajt som sökte igenom de 4-5 bloggar jag då publicerade mig på (o tempora o mores) – inklusive den här. När…

  • Andra har också frågat – oj vad de frågar!

    I början av maj var det många svenska sajter som plötsligt tappade placeringar. I vissa sökområden kunde vi se att samtliga sökfraser som inte låg på förstaplatsen hade tappat position, och i mobila söket tappade faktiskt några förstaplaceringar position – åtminstone enligt Search Console och de flesta av spårningsverktygen. Vid kontroll så såg vi…

  • Lighthouse 8 är här och ditt betyg har ändrats

    Igår presenterades Lighthouse 8. Det skedde just som vi har vant oss vid Lighthouse 7 (där det var flera stora förändringar mot Lighthouse 6) – och just innan det att Google ska låta Page Experience ta större plats i rankningsalgoritmerna. Skillnaderna mellan Lighthouse 7 och Lighthouse 8 är mindre än tidigare. Det som framför…

  • Lighthouse – vad mäts och hur förhåller det sig till Core Web Vitals?

    Lighthouse kan användas på några olika sätt, men det dagliga är att använda det från utvecklarverktygen i Chrome. När du gör det, bör du först se till att stänga alla öppna inkognito-flikar och köra Lighthouse-testet i en helt nyöppnad flik. Sedan öppnar du utvecklarverktygen (ctrl/cmd-shift-D) och klistrar in URLen du vill testa. Gå till…

  • Nyckelordsstapling – en läsarfråga

    Jag får ofta frågor om sökmotoroptimering. Ofta lite i förbigående, från vänner och bekanta eller via sociala medier. Den här kom via ett DM på Twitter: Fråga:”En fulsajt som vill komma högt på Google, skulle det hjälpa om de (bland annat) skriver ett visst ord många gånger på sidan? Eller det är helt andra…

  • Varför envisas Google med att översätta sina verktyg till svenska?

    En stor del av mitt arbete som SEO-konsult är att framställa rapporter, presentationer och dokumentation. Ofta innehåller dessa referenser till olika Google-verktyg och då inte bara Google Search Console och Analytics. Och varje dag så ställs jag inför det lilla, men irriterande problemet att behöva välja om jag ska byta språk i mina rapporter. …

  • Byta språk i Googles tjänster

    Om du, som jag, har tröttnat på Googles usla översättningar, eller tvingas byta språk i Google inför en presentation, så får du här två olika metoder att byta språk i Google-världen. Byta språk permanent Du kan förstås byta gränssnittspråk för samtliga Google-tjänster samtidigt, vilket ger det ger ju en permanent förändring, över hela linjen.…

  • Ändringarna i Googles riktlinjer för webbansvariga

    Det händer inte särskilt ofta, så när Google gör en större uppdatering av sina riktlinjer för webbansvariga (Google webmaster guidelines) så är det väl investerad möda att gå igenom vad som har förändrats. Här listar vi allt som är nytt, allt som har ändrats, allt som har delats upp och allt som har tagits…

  • Tysk webbdesign #ftw

    Om jag säger tysk webbdesign, så vet jag att det uppstår märkligt nervösa reaktioner hos stora delar av webbsverige. En kommentar när jag hintade om den här bloggposten på Twitter var ”den är verkligen upp och ner”. Och ur estetisk synpunkt är jag faktiskt beredd att hålla med. Det ser konstigt och ovant ut.…

  • Resultatsidor – har vi pratat om dem?

    Ett ständigt återkommande ämne i mina möten med sajtägare är deras inställning till olika typer av resultatsidor. I kontexten av webbutiker betyder detta ofta kategorisidor, för WordPress-baserade sajter betyder det kategori- eller taggsidor och för sajtträdsbaserade CMS som t.ex EPiServer, Polopoly och Sitevision handlar det oftast om nodsidor. Gemensamt för alla dessa olika sidor är…